Subconsciously

Life isn't about finding yourself, it's about creating yourself ...

Bekväma resor drabbar lokalanställda

Kategori: Allmänt

På dn.se;
Resor där allt är betalt i förväg, så kallade all inclusive-resor, innebär ofta hårda villkor för lokalanställda.
Hotellpersonal vittnar om orimliga arbetstider och ersättningar under minimilön, rapporterar SR:s Kaliber, som har talat med cirka 50 anställda. Några vittnar om arbetspass på 16 timmar per dag för 9 kronor i timmen.
Resebolagens all inclusive-resor slår också hårt mot det lokala näringslivet då turisterna gärna stannar på hotellet.


Av: TT Publicerad/Uppdaterad 22 maj 2011 kl 09.36

Jaha, kändes ju bra att läsa detta. Har ju en all-inklusive resa under bekvakning. Hade ju tänkt dra strax efter sommare för att fira allt bra som händer efter sommaren. Eller om det går käpprätt åt helvete så kommer jag bort från eländet. Men man ska tänka positivt så resan blir av för att fira! Tillbaka till ämnet. Känns ju halvdant att det påverkar andra att man vill vara bekväm (läs lat) när man drar till värmen. Låter tragiskt men tanken har aldrig slagit mig innan hur många människor det finns runt om en när man är på semester. Ganska vanligt att man tar saker för givet - man har ju betalat en peng för det. Frågan är också om just det landet jag ska besöka lider så av all-ingnidits resorna? För varför finns de egentligen om personalen har det dåligt? - förstå tankeställningen rätt nu?! Är ju ett land som är turist tätt. Speciellt vid den tid då jag ska infinna mig i landet. Och hotellet är ett 5 stjärnigt, och tanken på att ett hotell med den rankningen behandlar sina anställda illa känns väldigt långt borta. Eller så är det så att jag lever i min bubbla och vägrar tro på det dåliga. Men det säger ju emot standarden på hotellet. Hänger ni med på vad jag menar?

Värt att fundera vidare på. Ska kolla upp landet och se om det är någon nöd. För då kanske man ska ta och tänka om. (Har svårt att alla länder lider av dåliga vilkor för personal på all-inklusiv hotell)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: